JA slide show
aerophoto

Η  ιστοσελίδα αυτή δημιουργήθηκε το 2009 και ο σκοπός της είναι η καλύτερη και ταχύτερη  επαφή με όλους  τους συγχωριανούς  μας και ιδίως με τους απόδημους .Σκεφτήκαμε ότι μέσα από το διαδίκτυο επιτυγχάνεται καλύτερη επικοινωνία χωρίς χρονικούς περιορισμούς...... Διαβάστε περισσότερο

imagess

Πασχαλινά Εθίμα Θράκης

«Αναστάσεως ημέρα λαμπρυθώμεν λαοί

Πάσχα, Κυρίου Πάσχα…»

Υμνολογία

Το Πάσχα για τους Θρακιώτες και γενικά για όλους τους Έλληνες είχε μια ξεχωριστή σημασία. Τον καιρό της Τουρκοκρατίας δεν σήμαινε μόνο τα πάθη και την Ανάσταση του Χριστού, αλλά συγχρόνως τα παθήματα, τις θυσίες και τους υπεράνθρωπους αγώνες για την Ανάσταση του Γένους.

Τα πασχαλινά έθιμα αρχίζουν το Σάββατο του Λαζάρου. Ο Φτωχολάζαρος είναι μια εξαιρετικά συμπαθητική θρησκευτική μορφή για τον Ελληνικό λαό.

Του Λαζάρου κατά ομάδες τα παιδιά γυρίζουν από σπίτι σε σπίτι τραγουδώντας τα «λαζαρινά» (πριν μερικά χρόνια σταμάτησε και αυτό το έθιμο να γίνεται στο χωριό μας).

Σε πολλά χωριά της Θράκης γυρίζουν μόνο κορίτσια με κόκκινα φορέματα, οι «Λαζαρίτσες», κρατώντας κούκλα ή σκούπα ντυμένη με κουρέλια. Τα κορίτσια κρατώντας καλαθάκι στολισμένο κτυπούν τις πόρτες των σπιτιών τραγουδώντας:

Ήρτ’ ο Λάζαρος ήρταν τα βάγια
ήρτ’ η Κυργιακή που τρών’ τα ψάρια.
Οι κοτίτσες μας αυγά γεννούνε
κι οι φωλίτσες μας δεν τα χωρούνε.
Δωσ’ και μας κι εμάς να τα χαρούμε.

ΚΑΛΑΝΤΑ ΛΑΖΑΡΟΥ

 

Την Μεγάλη Τετάρτη γίνεται το ευχέλαιο στην εκκλησία και σε πολλά σπίτια. Στην Σηλυβρία της Ανατολικής Θράκης οι νοικοκυρές ζύμωναν πρόσφορα και τα πήγαιναν στην εκκλησία. Με αυτά ο παπάς έριχνε μικρά τεμάχια στη Θ. Κοινωνία της Μ. Πέμπτης, που τα έλεγαν «μαργαριτάρια».

Την Μεγάλη Πέμπτη οι νοικοκυρές έβαφαν τα αυγά. Επίσης κρατούσαν την μπογιά σαράντα μέρες, επειδή πίστευαν ότι είναι του Χριστού το αίμα. Αν υπήρχε αυγό από μαύρη κότα το έβαφαν πρώτο και το έβαζαν στο εικονοστάσι. Αν φυλαχθεί κοκκινοπεφτιάτικο αυγό επτά χρόνια γίνεται φυλαχτό για το «μάτι» έλεγαν.

Στην Αίνο κρεμούσαν στον Εσταυρωμένο πετσέτες κεντημένες και πουκάμισα (τάματα). Τα αφιερώματα αυτά, τα διέθετε η εκκλησία σε δημοπρασία και τα χρήματα τα έδινε για κοινωφελείς σκοπούς.

Μετά τα δώδεκα ευαγγέλια πολλές γυναίκες ξενυχτούσαν τον Χριστό. Περνούσαν τη νύχτα ψέλνοντας ύμνους και τραγουδώντας θρησκευτικά άσματα.

Σήμερα μαύρος ουρανός σήμερα μαύρη μέρα
σήμερα όλοι θλίβονται και τα βουνά λυπούνται
σήμερα βάλανε βουλή οι άνομοι Εβραίοι
οι άνομοι και τα σκυλιά και τρισκαταραμένοι
ο Κύριος θέλησε να μπει σε περιβόλι
να λάβει δείπνο μυστικό για να τον λάβουν όλοι. 


Την Μεγάλη Παρασκευή ο λαός μας συμμετέχει στο δράμα του Θεανθρώπου. Στη Θράκη οι γυναίκες τα παλιά χρόνια ντύνονταν όλες στα μαύρα. Όλη τη μέρα οι γυναίκες φύλαγαν τον Επιτάφιο λέγοντας μοιρολόγια. Έγραφαν τα ονόματα ζωντανών και πεθαμένων που θα μνημόνευε ο παπάς. Τη μεταφορά του επιταφίου στο χωριό μας αναλάμβαναν κατά το έθιμο οι υπό στράτευση νέοι του χωριού. Κατά την ημέρα αυτή συνηθίζεται μικρά παιδιά να περνούν κάτω από τον επιτάφιο τρεις φορές σταυρωτά, για να είναι γερά.

Το Μ. Σάββατο είναι ημέρα αναμονής, όλοι περιμένουν με λαχτάρα το βράδυ της Ανάστασης. Το απόγευμα σε πολλά μέρη θυμιάζουν τα λημόρια (μνήματα) «γιατί οι πεθαμένοι ξυπνούν κατά την παράδοση μαζί με το Χριστό».

Στο Αλμαζή των Μαλγάρων το απόγευμα του Σαββάτου πριν το Χριστός Ανέστη οι κάτοικοι τοποθετούσαν κόκκινα αυγά στους τάφους των πεθαμένων. Σε αυτούς που δεν είχανε χρονίσει βάζανε μαύρα βαμμένα αυγά. Το έθιμο αυτό που το έφεραν οι πρόγονοί μας από το Αλμαζή εξακολουθεί να γίνεται και στο χωριό μας. Το έθιμο αυτό συσχετίζεται με την πίστη των αρχαίων Ελλήνων ότι το αυγό ήταν «…ιερόν του Ασκληπιού και το μεταχειρίζοντο ως κόσμημα των τάφων».

Παντίρης Κυριαζής

 
 Γίνε συνδρομητής-
Μάθε τα νέα του τόπο
01 09-ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ-2022 ΒΗΜΑ ΑΝΘΕΙΑΣ
 
 
 H φωτογραφία της εβδομάδας
FOTO TRYGOS 22
 
Ήρθ’ ο τρύγος μες στ’ αμπέλια
κι έφερε χαρές και γέλια.
Νιοι και νιες με γέλια χίλια
κόβουν τα γλυκά σταφύλια.
Δες τα χέρια, λες πετάνε,
τα κοφίνια ξεχειλάνε.
Να τα τώρα, πήραν δρόμο
στου κουβαλητή τον ώμο.
Για το πατητήρι πάνε
που ‘ναι αυτοί που τα πατάνε.
Κι από κει ο μούστος μέλι
θα ‘μπει μέσα στο βαρέλι.
Για να βγει να πιεις κι εσύ
μοσχοβολιστό κρασί.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΟΥΡΕΛΗΣ
 

Επισκέπτες

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterΣήμερα7
mod_vvisit_counterΧθές102
mod_vvisit_counterAll198654